twitter

"Rzeczpospolita" - Grzegorz Olszewski o leasingu aut używanych

grz4

Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym dodatkiem "Rzeczpospolitej" o leasingu. Wśród cennych materiałów, rozmowa z Grzegorzem Olszewskim, Prezesem Zarządu GO-leasing Sp. z o.o. na temat leasingu aut używanych. W numerze też m.in:

Rynek leasingu w Polsce rośnie piąty rok z rzędu i to w tempie dwucyfrowym, czterokrotnie szybszym niż wzrost PKB i kredytów inwestycyjnych. Co jest kluczem do sukcesu?

Leasing przyszłości – firmy leasingowe przyciągają już nie tylko przedsiębiorców, ale też klientów indywidualnych, finansują też coraz bardziej nietypowe oraz mniejsze aktywa, jak rowery czy fotele do masażu.

Jakie pojawiają się nowe produkty? Czy zdobywają popularność? Np. leasing połączony z usługami utrzymania floty, jak ubezpieczenia komunikacyjne, GAP, karty paliwowe, wymiana opon - produkty z pogranicza leasingu i dzierżawy długoterminowej, które bardzo szybko zdobyły popularność wśród małych, nawet jednoosobowych firm.

Skąd popularność leasingu z dużą wartością końcową?

Wynajem długoterminowy a leasing. Co jest bardziej korzystne dla firm?

Leasing aut elektrycznych.

 3 cala1strona         4 cala2strona

 

 

 

 

 

 

 




Grzegorz Olszewski: o leasingu aut używanych
(rozmowa)POLECAMY


Polscy przedsiębiorcy zdecydowanie częściej korzystają z leasingu nowych samochodów - zarówno osobowych jak i ciężarowych czy dostawczych. Jest też spore grono zwolenników aut używanych – mniej więcej co piąte finansowane leasingiem pochodzi z rynku wtórnego i ma ok. 3-4 lata. Używany pojazd można wziąć w leasing równie łatwo jak nowy.

Według danych CEPIK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), w 2017 roku, w leasing wzięto ponad 50 tys. używanych samochodów osobowych. Jeśli auto było kupione w Polsce (niektóre firmy dopuszczają leasing aut sprowadzanych z USA czy kupionych od osób prywatnych), jest sprzedawane przez dealera, komis lub z placu poleasingowego i ma nie więcej niż 7-8 lat (istnieje możliwość wyleasingowania też starszych aut, liczących powyżej 10 lat), można je bez trudu sfinansować za pomocą leasingu.

Koszt oraz okres leasingu używanego samochodu w porównaniu z nowym autem jest bardzo podobny. Zwykle bez kłopotu można zawrzeć umowę na 5 lat, najczęściej jednak podpisywane są krótsze umowy, na 2-4 lata.

Trzeba sprawdzić stan techniczny

- Podejmując decyzję o kupnie używanego pojazdu należy się skupić przede wszystkim na jego stanie technicznym, pochodzeniu, historii użytkowania, serwisowania. Zwykle leasingodawcy nie sprawdzają stanu technicznego pojazdu, ponieważ ryzyko związane z wadami lub stanem technicznym auta przeniesione jest na korzystającego. Gdy po zakupie samochodu oraz podpisaniu umowy leasingu, okaże się, że jest on uszkodzony, wymaga znacznych napraw lub sprzedawca zataił informacje o jego pochodzeniu, wypadkowości lub przekręconym liczniku, wówczas korzystający będzie musiał samodzielnie dochodzić swoich praw ze sprzedawcą na drodze cywilno-prawnej. Taka sytuacja nie zwalnia go z obowiązku ponoszenia opłat leasingowych określonych w umowie. W związku z tym, osobom zainteresowanym leasingiem używanych samochodów, polecam poszukiwanie aut wyłącznie u dealerów samochodowych, na placach samochodów poleasingowych i powindykacyjnych, ewentualnie w firmach, które kupują duże floty nowych pojazdów, serwisują je w autoryzowanych serwisach oraz regularnie je wymieniają co 3-4 lata – mówi Grzegorz Olszewski, dyrektor generalny z GO-leasing. Firma może też na własną rękę sprowadzić wybrane auto zza granicy, a następnie skorzystać z tzw. leasingu zwrotnego. - Polega to na tym, że przedsiębiorca odzyskuje wydane na zakup pieniądze poprzez odsprzedaż ściągniętego zza granicy samochodu firmie leasingowej i jednocześnie zawiera umowę leasingu, w ramach której będzie opłacał miesięczne raty leasingowe – dodaje ekspert.

Nie tylko przedsiębiorca może wziąć

Podobnie jak w przypadku nowych samochodów, z leasingu używanego auta może także skorzystać także osoba prywatna. - Leasing konsumencki jest jednak możliwy oraz opłacalny tylko w przypadku, gdy samochód będzie nabywany na pełną fakturę VAT. W sytuacji innych form zakupu auta (np. na umowę kupna sprzedaży) rynek znalazł inne korzystne rozwiązanie dla konsumenta, a mianowicie kredyt samochodowy lub pożyczka – mówi Grzegorz Olszewski.

1 Grzegorz

Firma liczy na ulgi podatkowe

Dla przedsiębiorców, leasing jest dogodnym rozwiązaniem, ponieważ mogą liczyć na szereg profitów podatkowych. Tez tytułu leasingu używanego samochodu osobowego są uzależnione od rodzaju dokumentu sprzedaży auta. - Jeśli będzie ono zakupione na fakturę z pełnym podatkiem VAT (23 proc.), wówczas finansujemy go leasingiem operacyjnym, a profity podatkowe będą identyczne jak przy nowym samochodzie. Faktury za opłatę wstępną oraz kolejne raty miesięczne będą stanowić koszt uzyskania przychodu. Odliczeniu będzie podlegać 50 proc. podatku VAT w przypadku użytkowania samochodu także w celach prywatnych lub 100 proc., gdy auto będzie wykorzystywane wyłącznie do celów firmowych – mówi.

Jeśli samochód zostanie kupiony na tzw. fakturę VAT marża lub na umowę kupna sprzedaży od osoby fizycznej, to nadal będzie możliwe sfinansowanie go leasingiem, jednak w tym przypadku kosztem uzyskania przychodu będą odpisy amortyzacyjne oraz część odsetkowa raty leasingowej. - Taka forma finansowania nazywa się leasingiem finansowym i w niektórych przypadkach bywa bardziej atrakcyjna podatkowo niż leasing operacyjny. Wynika to z możliwości przyspieszonej amortyzacji używanego samochodu, która trwa zaledwie 2,5 roku. Tak więc jeśli umowa leasingu trwa dłużej niż 3 lata, zwykle miesięczny odpis amortyzacyjny powiększony o wartość odsetkową raty jest większy niż sama rata leasingowa, a zatem możemy wrzucić w koszty więcej niż faktycznie wydajemy – dodaje ekspert.

Używane nie zawsze tanie

Warto wiedzieć, że biorąc w leasing auto używane trzeba się liczyć z opłatami związanymi z użytkowaniem, serwisem, wymianą opon, akumulatora czy innych części, które się zużywają z wiekiem i przebiegiem samochodu. - Nie bez znaczenia jest też zwiększone ryzyko awarii auta w czasie jego użytkowania, np. po przekroczeniu przebiegu 150 tys. km i związane z tym koszty. W związku z tym, wobec coraz bardziej atrakcyjnych rabatów oraz form finansowania nowych samochodów takich jak np. leasing all inclusive czy wynajem długoterminowy (z serwisem, ubezpieczeniem i innym kosztami użytkowania), przed podjęciem decyzji warto rozważyć wszystkie za i przeciw pomiędzy zakupem i sfinansowaniem auta nowego i używanego – podpowiada Grzegorz Olszewski.

Można taniej wykupić

Po zakończeniu umowy, podobnie jak przy nowych samochodach, leasingobiorca ma prawo wykupu auta. Dzieje się tak, ponieważ zazwyczaj wykup końcowy przy leasingu używanego samochodu określany jest w umowie na poziomie 1 proc. - Z uwagi na podwyższone ryzyko związane z trudnym do przewidzenia stanem technicznym auta po zakończeniu umowy, firmy leasingowe niechętnie godzą się na wyższe wykupy końcowe niż 1 proc. – dodaje.

 

Data publikacji: 30/03/2018

Masz pytania?
Chcesz lepiej poznać ofertę?
Skontaktuj się z nami!

+48 731 411 422

biuro@go-leasing.pl

Skontaktuj się z Nami
Skontaktuj się z Nami

Ile kosztuje u nas leasing lub kredyt?
Szybko policz ratę leasingu lub
kredytu dla siebie?

Oblicz ratę leasingu
Oblicz ratę leasingu

Szukasz samochodu?
Pomożemy znaleźć najlepsze
auto dla ciebie!

Znajdź auto dla siebie
Znajdź auto dla siebie